2009-07-06

Evighetsloop?

Under min gymnasietid fick jag lära mig lite programering, en kunskap som kan vara bra att ha i bakhuvudet för att förstå hur mycket i vår digitala vardag är uppbyggt (nå ja, någorlunda iaf). Ett kul sätt att få en dator att lägga av var att skapa ett litet program som startade en evighetsloop. En evighetsloop är som det låter en loop som håller på i all evig framtid (iaf den aktuella programprocessens livslängd...) Den fungerar på så sätt att man ber processorn gå till en kodrad och läsa in den raden. Väl på plats där så skickar den raden kod tillbaka till den första raden. Och så fortsätter det i all evighet.

Den här bloggen är min första. Anledningen till att det blev just Blogger/blogspot var för att det finns en inbyggd funktion i min mobil som skapar en blogg där, med några enkla knapptryck. Jag har under de senaste dagarna försökt förstå hur detta med linkbacks fungerar. Blogger/blogspot tycks nämligen, då det ägs av Google, ha valt att hitta på ett helt system, som de kallar "bakåtlänkar", backlinks på utrikiska.

I testandet för att förstå hur Bloggers länksystem fungerar har jag engagerat Tomas på "En spexares vardag". Det som nu börjar dras igång mellan oss, kan närmast liknas vid en evighetsloop. Jag länkar till En spexares vardag, han länkar tillbaka till mig. Detta upptäcker jag och länkar tillbaka till dem. som länkar tillbaka till mig igen, glad över att få lite gratis trafik. En till synes win-win-situation, som man säger. Den enda förloraren torde vara Google, vars Blogger-servrar kommer att krascha p.g.a. vårt evighetsloopande.

Personen på bilden har inte jättemycket med detta inlägg att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar